“Het verhaal van een logo”

Het begon destijds op de havo op het Drachtster Lyceum in, u raadt het al, Drachten. In klas drie ontmoette ik een zekere Martijn, hij tekende op alles en vertelde mij over de begrippen taggen, pieces, skinnies en fatcaps. Al vrij snel tekende ik ook en bedacht ik mijn eerste tagnamen. De liefde voor graffiti en het maken van mooie dingen is daar ontstaan. Op het Drachtster Lyceum. Deze liefde is nog steeds zichtbaar in het logo van Vorm2 wat ik bij de start heb ontworpen, een enkeling die oplettend kijkt herkent zo nu en dan mijn roots in het logo. De gedachtengang van het achterlaten, ik laat iets moois achter wat vele mensen zien en aanspreekt. Zo is het gegaan. En die oranje kleur? Die vinden we gewoon mooi! Dat kan best in de reclame-wereld, niet alles behoeft een verhaal.

De kracht van een beeldmerk en / of naam wordt mede bepaald door het verhaal wat het representeert. Natuurlijk zijn er ook meerdere factoren die meespelen. Toch vind ik eerstgenoemde wel een van de belangrijkste. Denk aan een aantal bedrijven en bekijk daarbij hun huisstijl. Van groot tot klein, velen hebben een verhaal. Velen ook niet! De keuze om maar gewoon iets te gebruiken als logo is een verkeerde redenering en verzwakt daarbij de positie in zijn geheel. Het is sterker wanneer je iets aan de oplettende kijker kunt uitleggen, een gevoel oproept of dat men weet waar je vandaan komt. Je wilt toch je klant (h(er)kennen, of niet soms?

Ondernemers weten dus waar ze rekening mee moeten houden en in de meeste gevallen gaat het goed. Toch kan enig creatief advies wel raadzaam zijn. Daar komen wij dan weer bij kijken. Martijn heb ik na de havo nooit meer gezien. Wel heeft hij mij deels voorzien van een voor mij geweldig logo. Zou hij het verhaal herkennen als hij mijn visitekaart onder ogen kreeg?